Suomen kieli korkeakouluopinnoissa

Taru Toppola

Ajankohtainen aihe mediassa tƤllƤ hetkellƤ:Ā 

YleistƤ aiheesta

  • Ulkomaalainen opiskelija Suomessa on tyypillisesti ammattikorkeakouluopiskelija
  • Puolet kv-opiskelijoista suunnittelee jƤƤvƤnsƤ tƶihin Suomeen
  • Ero tyƶllistymisessƤ valmistumisen jƤlkeen merkittƤvƤ
  • Vapaan sivistystyƶn suomen kielen kursseille hakeutuu jonkin verran opiskelijoita, mutta omaehtoista opiskelua ei tueta tai aika ei riitƤ
  • Kotoutumiskoulutukseen tulee useita ammattikorkeakoulun opiskelijoita, jotka eivƤt lƶydƤ tƶitƤ Suomesta puutteellisen kielitaidon ja verkostojen puuttumisen vuoksi
  • Tyƶllistyminen tapahtuu usein kotoutumiskoulutuksen aikana riippuen ammatista.

Hamkin haastattelututkimuksen tuloksia

ā€HAMK tarjoaa riittƤvƤsti suomen kielen opintoja, jotta voin tyƶllistyƤ omalle alalleni.ā€ Vastausten keskiarvo 2,64

ā€œSure, well to be honest, before I come, I didnā€™t know anything about Finland, and it was just an option in the list of Erasmus, it was actually the best option in the list that I had, so that was my goal because this is the only one that teaches like 100 % in English, so I said Finland.ā€ (opiskelija, 33 v.)

ā€œTarvitsen lisƤƤ suomen kielen opintoja ennen kuin voin tyƶllistyƤ Suomessa.ā€ Vastaajista 60,5 % sijoitti tƤmƤn kolmen tƤrkeimmƤn kohteen joukkoon.

ā€Kiinnittyminen suomalaisiin yhteisƶihin ja paikallisten kavereiden ja harrastusporukoiden lƶytƤminen onkin ensiarvoisen tƤrkeƤƤ, jotta kansainvƤliset osaajat saadaan pidettyƤ alueella myƶs opintojen pƤƤtyttyƤ.ā€

ā€‹Vetovoimaa ja tyƶntƶvoimaa

Ā Vetovoima korkeakouluopintoihin Suomeen

  • laadukas koulutus
  • englanninkielinen koulutus
  • hyvƤt mahdollisuudet tyƶskennellƤ
  • turvallinen ja vakaa maa
  • perhesuhteet

 

Tyƶntƶvoima valmistumisen jƤlkeen

  • suomen kielen vaatimukset tyƶpaikoilla
  • vaikeus lƶytƤƤ tƶitƤ
  • hankalat oleskelulupakƤytƤnteet
  • jokseenkin sulkeutunut yhteiskunta, jos ei perhesuhteita Suomessa, on matala kynnys muuttaa

Suomen kielen opiskelun tƤrkeys

  • Alkeistaso (A1-taso): TyƶelƤmƤn sisƤƤntuloammatti, yhteiskuntaan tutustuminen
  • Peruskielitaidon alkutasot (A2-taso): Kieliharjoittelu tyƶssƤ, harrastusten kieli
  • Ā Peruskielitaito (B1-taso): Tyƶharjoittelu omassa ammatissa, aktiivinen toimiminen yhteiskunnassa, YKI-testi ja kansalaisuus
  • ItsenƤinen kielitaito (B2-taso): Korkeakouluopiskelu suomeksi, tyƶskentely suomeksi

LƤhteet

 

Juusola, H., H. Nori, A. Lyytinen, V. KohtamƤki ja J. Kivistƶ (2021) Ulkomaiset tutkinto-opiskelijat suomalaissa korkeakouluissa. Miksi Suomeen on pƤƤdytty ja kiinnostaako tyƶskentely Suomessa opintojen jƤlkeen? Opetus- ja kulttuuriministeriƶn julkaisuja 2021:14. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-833-5

 

Kuokkanen, K. (2023) Espoolainen Nagendra Singh paljastaa, miksi moni korkeaĀ­koulutettu maahanĀ­muuttajakin pelkƤƤ puhua suomea. Helsingin Sanomat 19.6.2023. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009645860.html?share=5f3a1b7149a8011790afa9ac2e26293b

 

Tuominen, R. ja P. Kolho (2023). KansainvƤliset osaajat Suomeen ā€“ mahdoton tehtƤvƤ?Ā HAMK Unlimited Journal,Ā 23.3.2023.Ā https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023032032437