PERUSTAIDOT LUKUTAITOVAIHEESSA

 

Lukutaitovaihe edeltƤƤ varsinaista sisƤllƶnopiskelua, vaikka koulutusten sisƤllƶt voivatkin olla samankaltaisia.

Kotoutumiskoulutuksen moduuli 1 alkaa kielitaitotasolta 0, mutta kurssille pƤƤsee vain, jos osaa jo lukea ja kirjoittaa.

Kotoutumiskoulutuksessa lukutaitovaihetta vastaa uusi luku- ja kirjoitustaidon koulutus eli umako-koulutus.

Peruskoulussa lukutaitovaiheeseen voivat mennƤ peruskoulun opiskelijat, jotka eivƤt vielƤ tunne latinalaisia aakkosia tai joilla on selkeitƤ puutteita luku- ja kirjoitustaidossa tai muissa perustaidoissa.

 

PERUSTAIDOT ALKUVAIHEESSA

 

Aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen tehtƤvƤnƤ on varmistaa, ettƤ opiskelijalla on perustiedot ja -taidot sekƤ olennaiset opiskelu- ja tiedonhankintataidot, jotta hƤn pystyy opiskelemaan aikuisten perusopetuksen pƤƤttƶvaiheessa tai muussa koulutuksessa.

Alkuvaiheen opetuksessa kiinnitetƤƤn huomiota erityisesti opiskelijan taitoihin opetuskielessƤ sekƤ valmiuksiin toimia arjessa ja suomalaisessa yhteiskunnassa.

Aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen keskeisenƤ tehtƤvƤnƤ on myƶs antaa opiskelijalle mahdollisuus tƤydentƤƤ yleissivistystƤƤn.

Yhteiskunnallisena tehtƤvƤnƤ alkuvaiheen koulutuksella on syrjƤytymisen ehkƤisy.

 

Opintokokonaisuudet

 

  1. Ayk 1 Yhteiskunnan perusrakenteet ja arjen taidot
  2. Ayl 1 Ihminen ja monimuotoinen maailma
  3. Ā Ayl 2 Luonnon rakenteet

Opetussuunnitelma

Opetussuunnitelman mukaan lukutaitovaiheen tavoitealueita ovat:

  1. Ajattelu ja oppimaan oppiminen
  2. Kulttuurinen osaaminen ja vuorovaikutus
  3. Arjen taidot
  4. Monilukutaito
  5. Tieto- ja viestintƤteknologinen osaaminen
  6. TyƶelƤmƤtaidot ja yrittƤjyys
  7. Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestƤvƤn tulevaisuuden rakentaminen

Opetuksen tavoitealueet

Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
Merkitys, arvot ja asenteet
Tyƶskentelyn taidot
KƤsitteelliset ja tiedonalakohtaiset tavoitteet
Tekstien lukeminen ja tulkitseminen
Tekstien tuottaminen
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmƤrtƤminen
Yhteiskunnassa tarvittavien tietojen ja taitojen omaksuminen sekƤ yhteiskunnallinen ymmƤrrys
Kulttuurintuntemus, kulttuuri-identiteetti ja vuorovaikutus
Asenne- ja arvotavoitteet
Tieto ja ymmƤrrys
Taidot
Osallisuus ja aktiivinen toiminta
Opiskeluvalmiuksien kehittƤminen
Itsetuntemus
Tavoitteiden asettaminen
TyƶelƤmƤƤn suuntautuva oppiminen
Koulutus- ja tyƶelƤmƤtiedon hyƶdyntƤminen omassa urasuunnittelussa
Yhteiskunnassa tarvittavien tietojen ja taitojen omaksuminen sekƤ yhteiskunnallinen ymmƤrrys
Kulttuurintuntemus, kulttuuri-identiteetti ja vuorovaikutus
Yhteiskunnallisen tiedon kƤyttƤminen ja soveltaminen
Asenne- ja arvotavoitteet
Tieto ja ymmƤrrys
Taidot
Osallisuus ja aktiivinen toiminta
Opiskeluvalmiuksien kehittƤminen
Itsetuntemus
Tavoitteiden asettaminen
TyƶelƤmƤƤn suuntautuva oppiminen
Koulutus- ja tyƶelƤmƤtiedon hyƶdyntƤminen omassa urasuunnittelussa

Opetussuunnitelma

 

Opetussuunnitelman mukaan alkuvaiheen tavoitealueita ovat:

 

  1. Ajattelu ja oppimaan oppiminen
  2. Kulttuurinen osaaminen ja vuorovaikutus
  3. Arjen taidot
  4. Monilukutaito
  5. Tieto- ja viestintƤteknologinen osaaminen
  6. TyƶelƤmƤtaidot ja yrittƤjyys
  7. Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestƤvƤn tulevaisuuden rakentaminen