PERUSTAIDOT LUKUTAITOVAIHEESSA
Lukutaitovaihe edeltƤƤ varsinaista sisƤllƶnopiskelua, vaikka koulutusten sisƤllƶt voivatkin olla samankaltaisia.
Kotoutumiskoulutuksen moduuli 1 alkaa kielitaitotasolta 0, mutta kurssille pƤƤsee vain, jos osaa jo lukea ja kirjoittaa.
Kotoutumiskoulutuksessa lukutaitovaihetta vastaa uusi luku- ja kirjoitustaidon koulutus eli umako-koulutus.
Peruskoulussa lukutaitovaiheeseen voivat mennƤ peruskoulun opiskelijat, jotka eivƤt vielƤ tunne latinalaisia aakkosia tai joilla on selkeitƤ puutteita luku- ja kirjoitustaidossa tai muissa perustaidoissa.

PERUSTAIDOT ALKUVAIHEESSA
Aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen tehtƤvƤnƤ on varmistaa, ettƤ opiskelijalla on perustiedot ja -taidot sekƤ olennaiset opiskelu- ja tiedonhankintataidot, jotta hƤn pystyy opiskelemaan aikuisten perusopetuksen pƤƤttƶvaiheessa tai muussa koulutuksessa.
Alkuvaiheen opetuksessa kiinnitetƤƤn huomiota erityisesti opiskelijan taitoihin opetuskielessƤ sekƤ valmiuksiin toimia arjessa ja suomalaisessa yhteiskunnassa.
Aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen keskeisenƤ tehtƤvƤnƤ on myƶs antaa opiskelijalle mahdollisuus tƤydentƤƤ yleissivistystƤƤn.
Yhteiskunnallisena tehtƤvƤnƤ alkuvaiheen koulutuksella on syrjƤytymisen ehkƤisy.

Opintokokonaisuudet
- Ayk 1 Yhteiskunnan perusrakenteet ja arjen taidot
- Ayl 1 Ihminen ja monimuotoinen maailma
- Ā Ayl 2 Luonnon rakenteet
Opetussuunnitelma
Opetussuunnitelman mukaan lukutaitovaiheen tavoitealueita ovat:
- Ajattelu ja oppimaan oppiminen
- Kulttuurinen osaaminen ja vuorovaikutus
- Arjen taidot
- Monilukutaito
- Tieto- ja viestintƤteknologinen osaaminen
- TyƶelƤmƤtaidot ja yrittƤjyys
- Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestƤvƤn tulevaisuuden rakentaminen
Opetuksen tavoitealueet
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
Merkitys, arvot ja asenteet |
Tyƶskentelyn taidot |
KƤsitteelliset ja tiedonalakohtaiset tavoitteet |
Tekstien lukeminen ja tulkitseminen |
Tekstien tuottaminen |
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmƤrtƤminen |
Yhteiskunnassa tarvittavien tietojen ja taitojen omaksuminen sekƤ yhteiskunnallinen ymmƤrrys |
Kulttuurintuntemus, kulttuuri-identiteetti ja vuorovaikutus |
Asenne- ja arvotavoitteet |
Tieto ja ymmƤrrys |
Taidot |
Osallisuus ja aktiivinen toiminta |
Opiskeluvalmiuksien kehittƤminen |
Itsetuntemus |
Tavoitteiden asettaminen |
TyƶelƤmƤƤn suuntautuva oppiminen |
Koulutus- ja tyƶelƤmƤtiedon hyƶdyntƤminen omassa urasuunnittelussa |
Yhteiskunnassa tarvittavien tietojen ja taitojen omaksuminen sekƤ yhteiskunnallinen ymmƤrrys |
Kulttuurintuntemus, kulttuuri-identiteetti ja vuorovaikutus |
Yhteiskunnallisen tiedon kƤyttƤminen ja soveltaminen |
Asenne- ja arvotavoitteet |
Tieto ja ymmƤrrys |
Taidot |
Osallisuus ja aktiivinen toiminta |
Opiskeluvalmiuksien kehittƤminen |
Itsetuntemus |
Tavoitteiden asettaminen |
TyƶelƤmƤƤn suuntautuva oppiminen |
Koulutus- ja tyƶelƤmƤtiedon hyƶdyntƤminen omassa urasuunnittelussa |
Opetussuunnitelma
Opetussuunnitelman mukaan alkuvaiheen tavoitealueita ovat:
- Ajattelu ja oppimaan oppiminen
- Kulttuurinen osaaminen ja vuorovaikutus
- Arjen taidot
- Monilukutaito
- Tieto- ja viestintƤteknologinen osaaminen
- TyƶelƤmƤtaidot ja yrittƤjyys
- Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestƤvƤn tulevaisuuden rakentaminen