PERUSTAIDOT LUKUTAITOVAIHEESSA
Lukutaitovaihe edeltƤƤ varsinaista sisƤllƶnopiskelua, vaikka koulutusten sisƤllƶt voivatkin olla samankaltaisia.
Kotoutumiskoulutuksen moduuli 1 alkaa kielitaitotasolta 0, mutta kurssille pƤƤsee vain, jos osaa jo lukea ja kirjoittaa.
Kotoutumiskoulutuksessa lukutaitovaihetta vastaa uusi luku- ja kirjoitustaidon koulutus eli umako-koulutus.
Peruskoulussa lukutaitovaiheeseen voivat mennƤ peruskoulun opiskelijat, jotka eivƤt vielƤ tunne latinalaisia aakkosia tai joilla on selkeitƤ puutteita luku- ja kirjoitustaidossa tai muissa perustaidoissa.
Opetussuunnitelma
Opetussuunnitelman mukaan lukutaitovaiheen tavoitealueita ovat:
- Ajattelu ja oppimaan oppiminen
- Kulttuurinen osaaminen ja vuorovaikutus
- Arjen taidot
- Monilukutaito
- Tieto- ja viestintƤteknologinen osaaminen
- TyƶelƤmƤtaidot ja yrittƤjyys
- Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestƤvƤn tulevaisuuden rakentaminen
Opetuksen tavoitealueet
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
Merkitys, arvot ja asenteet |
Tyƶskentelyn taidot |
KƤsitteelliset ja tiedonalakohtaiset tavoitteet |
Tekstien lukeminen ja tulkitseminen |
Tekstien tuottaminen |
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmƤrtƤminen |
Yhteiskunnassa tarvittavien tietojen ja taitojen omaksuminen sekƤ yhteiskunnallinen ymmƤrrys |
Kulttuurintuntemus, kulttuuri-identiteetti ja vuorovaikutus |
Asenne- ja arvotavoitteet |
Tieto ja ymmƤrrys |
Taidot |
Osallisuus ja aktiivinen toiminta |
Opiskeluvalmiuksien kehittƤminen |
Itsetuntemus |
Tavoitteiden asettaminen |
TyƶelƤmƤƤn suuntautuva oppiminen |
Koulutus- ja tyƶelƤmƤtiedon hyƶdyntƤminen omassa urasuunnittelussa |
Yhteiskunnassa tarvittavien tietojen ja taitojen omaksuminen sekƤ yhteiskunnallinen ymmƤrrys |
Kulttuurintuntemus, kulttuuri-identiteetti ja vuorovaikutus |
Yhteiskunnallisen tiedon kƤyttƤminen ja soveltaminen |
Asenne- ja arvotavoitteet |
Tieto ja ymmƤrrys |
Taidot |
Osallisuus ja aktiivinen toiminta |
Opiskeluvalmiuksien kehittƤminen |
Itsetuntemus |
Tavoitteiden asettaminen |
TyƶelƤmƤƤn suuntautuva oppiminen |
Koulutus- ja tyƶelƤmƤtiedon hyƶdyntƤminen omassa urasuunnittelussa |