PERUSTAIDOT LUKUTAITOVAIHEESSA
Lukutaitovaihe edeltää varsinaista sisällönopiskelua, vaikka koulutusten sisällöt voivatkin olla samankaltaisia.
Kotoutumiskoulutuksen moduuli 1 alkaa kielitaitotasolta 0, mutta kurssille pääsee vain, jos osaa jo lukea ja kirjoittaa.
Kotoutumiskoulutuksessa lukutaitovaihetta vastaa uusi luku- ja kirjoitustaidon koulutus eli umako-koulutus.
Peruskoulussa lukutaitovaiheeseen voivat mennä peruskoulun opiskelijat, jotka eivät vielä tunne latinalaisia aakkosia tai joilla on selkeitä puutteita luku- ja kirjoitustaidossa tai muissa perustaidoissa.

Opetussuunnitelma
Opetussuunnitelman mukaan lukutaitovaiheen tavoitealueita ovat:
- Ajattelu ja oppimaan oppiminen
- Kulttuurinen osaaminen ja vuorovaikutus
- Arjen taidot
- Monilukutaito
- Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
- Työelämätaidot ja yrittäjyys
- Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Opetuksen tavoitealueet
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
Merkitys, arvot ja asenteet |
Työskentelyn taidot |
Käsitteelliset ja tiedonalakohtaiset tavoitteet |
Tekstien lukeminen ja tulkitseminen |
Tekstien tuottaminen |
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
Yhteiskunnassa tarvittavien tietojen ja taitojen omaksuminen sekä yhteiskunnallinen ymmärrys |
Kulttuurintuntemus, kulttuuri-identiteetti ja vuorovaikutus |
Asenne- ja arvotavoitteet |
Tieto ja ymmärrys |
Taidot |
Osallisuus ja aktiivinen toiminta |
Opiskeluvalmiuksien kehittäminen |
Itsetuntemus |
Tavoitteiden asettaminen |
Työelämään suuntautuva oppiminen |
Koulutus- ja työelämätiedon hyödyntäminen omassa urasuunnittelussa |
Yhteiskunnassa tarvittavien tietojen ja taitojen omaksuminen sekä yhteiskunnallinen ymmärrys |
Kulttuurintuntemus, kulttuuri-identiteetti ja vuorovaikutus |
Yhteiskunnallisen tiedon käyttäminen ja soveltaminen |
Asenne- ja arvotavoitteet |
Tieto ja ymmärrys |
Taidot |
Osallisuus ja aktiivinen toiminta |
Opiskeluvalmiuksien kehittäminen |
Itsetuntemus |
Tavoitteiden asettaminen |
Työelämään suuntautuva oppiminen |
Koulutus- ja työelämätiedon hyödyntäminen omassa urasuunnittelussa |