PERUSTAIDOT LUKUTAITOVAIHEESSA
Lukutaitovaihe edeltƤƤ varsinaista sisƤllƶnopiskelua, vaikka koulutusten sisƤllƶt voivatkin olla samankaltaisia.
Kotoutumiskoulutuksen moduuli 1 alkaa kielitaitotasolta 0, mutta kurssille pƤƤsee vain, jos osaa jo lukea ja kirjoittaa.
Kotoutumiskoulutuksessa lukutaitovaihetta vastaa uusi luku- ja kirjoitustaidon koulutus eli umako-koulutus.
Peruskoulussa lukutaitovaiheeseen voivat mennƤ peruskoulun opiskelijat, jotka eivƤt vielƤ tunne latinalaisia aakkosia tai joilla on selkeitƤ puutteita luku- ja kirjoitustaidossa tai muissa perustaidoissa.
Opetussuunnitelma
Opetussuunnitelman mukaan lukutaitovaiheen tavoitealueita ovat:
- Ajattelu ja oppimaan oppiminen
- Kulttuurinen osaaminen ja vuorovaikutus
- Arjen taidot
- Monilukutaito
- Tieto- ja viestintƤteknologinen osaaminen
- TyƶelƤmƤtaidot ja yrittƤjyys
- Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestƤvƤn tulevaisuuden rakentaminen
Opetuksen tavoitealueet
| Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
| Merkitys, arvot ja asenteet |
| Tyƶskentelyn taidot |
| KƤsitteelliset ja tiedonalakohtaiset tavoitteet |
| Tekstien lukeminen ja tulkitseminen |
| Tekstien tuottaminen |
| Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmƤrtƤminen |
| Yhteiskunnassa tarvittavien tietojen ja taitojen omaksuminen sekƤ yhteiskunnallinen ymmƤrrys |
| Kulttuurintuntemus, kulttuuri-identiteetti ja vuorovaikutus |
| Asenne- ja arvotavoitteet |
| Tieto ja ymmƤrrys |
| Taidot |
| Osallisuus ja aktiivinen toiminta |
| Opiskeluvalmiuksien kehittƤminen |
| Itsetuntemus |
| Tavoitteiden asettaminen |
| TyƶelƤmƤƤn suuntautuva oppiminen |
| Koulutus- ja tyƶelƤmƤtiedon hyƶdyntƤminen omassa urasuunnittelussa |
| Yhteiskunnassa tarvittavien tietojen ja taitojen omaksuminen sekƤ yhteiskunnallinen ymmƤrrys |
| Kulttuurintuntemus, kulttuuri-identiteetti ja vuorovaikutus |
| Yhteiskunnallisen tiedon kƤyttƤminen ja soveltaminen |
| Asenne- ja arvotavoitteet |
| Tieto ja ymmƤrrys |
| Taidot |
| Osallisuus ja aktiivinen toiminta |
| Opiskeluvalmiuksien kehittƤminen |
| Itsetuntemus |
| Tavoitteiden asettaminen |
| TyƶelƤmƤƤn suuntautuva oppiminen |
| Koulutus- ja tyƶelƤmƤtiedon hyƶdyntƤminen omassa urasuunnittelussa |
