vieraiden kielten paja

 

  • puheenjohtajana Katariina RauhamƤki
  • 15 osallistujaa
  • pinkki kortti
  • sali

 

Otteita OPSista:

Kielikasvatus edellyttƤƤ eri oppiaineiden yhteistyƶtƤ.

Opiskelijat kƤyttƤvƤt eri kielten taitoaan kaiken oppimisen tukena. Opiskelijoita ohjataan lukemaan kielitaidolleen sopivia tekstejƤ ja hankkimaan opiskelussa tarvittavaa tietoa eri kielillƤ.

Vieraan kielen opiskelu valmistaa opiskelijoita suunnitelmalliseen ja luovaan tyƶskentelyyn erilaisissa kokoonpanoissa. Tieto- ja viestintƤteknologia tarjoaa luontevan mahdollisuuden toteuttaa kieltenopetusta autenttisista tilanteista ja opiskelijoiden viestintƤtarpeista lƤhtien. Opetus antaa myƶs valmiuksia osallisuuteen ja aktiiviseen vaikuttamiseen kansainvƤlisessƤ maailmassa.

Kielten opetuksessa kehitetƤƤn monilukutaitoa ja kƤsitellƤƤn erilaisia tekstejƤ. Opiskelijoiden erilaiset kiinnostuksen kohteet otetaan huomioon tekstien valinnassa. Opetuksessa luodaan siltoja eri kielten vƤlille sekƤ opiskelijoiden vapaa-ajan kielenkƤyttƶƶn. Tavoitteena on, ettƤ opiskelija harjaantuu hakemaan osaamillaan kielillƤ tietoa. Myƶs tyƶelƤmƤssƤ tarvittavaan kielitaitoon kiinnitetƤƤn huomiota tekstien ja tehtƤvien valinnassa.

Englannin kielen A-oppimƤƤrƤn oppimisympƤristƶihin ja tyƶtapoihin liittyvƤt tavoitteet aikuisten perusopetuksen alkuvaiheessa Tavoitteena on, ettƤ kielenkƤyttƶ olisi luonnollista ja opiskelijalle merkityksellistƤ. Opiskelijoita ohjataan aktiiviseen toimijuuteen ja itsenƤiseen vastuunottoon omasta oppimisestaan Eurooppalaisen kielisalkun tai vastaavan tyƶvƤlineen avulla. Toiminnallisuuden ja yhdessƤ oppimisen avulla opiskelijat saavat mahdollisuuden kokeilla kasvavaa kielitaitoaan. Opetuksessa kƤytetƤƤn monipuolisesti eri oppimisympƤristƶjƤ, viestintƤkanavia ja -vƤlineitƤ. TeksteistƤ hankitaan tietoa, niitƤ jaetaan ja julkaistaan.