9.10.2019Ā Arviointi ja itsearviointi hankkeessa

Olimme Taikoja-hankkeiden tapaamisessa 19.9. Pasilassa, ja tapaamisen teemana oli arviointi ja itsearviointi. Arviointi on opetusmaailmassa tƤllƤ hetkellƤ hyvin ajankohtainen aihe. Opettajalle opiskelijoiden arviointi on luonnollinen osa opettajan tyƶtƤ ja siihen osaamme jo tyƶaikaa varata. Opiskelijatkin arvioivat koulutusta: moduulien 2, 3 ja 4 lopussa opiskelijat tekevƤt Opal-palautteen. LisƤksi suurin osa opettajista pyytƤƤ kurssin lopussa palautetta kurssista.

 

Itsearviointi, sen sijaan, on taito, jota kaikkien tulee tietoisesti harjoitella. SekƤ opiskelijan ettƤ opettajan tulee kyetƤ arvioimaan omia toimiaan. Arvioinnin ensisijaisena kohteena tulisi olla opiskelijoiden oppimisteot. MitƤ opiskelijat tekevƤt tunnilla ja miten opettajan teot ja harjoitteet hyƶdyttƤvƤt oppimisprosessia? Arvioinnin pƤƤmƤƤrƤ on toiminnan ohjaaminen oikeaan suuntaan. Opettaja arvioi toteutettuja harjoitteita ja niiden hyƶtyjƤ oppimisprosessissa ja oppija taas arvioi omaa toimintaansa luokassa ja sen ulkopuolella. Vanajaveden kotoutumiskoulutuksessa ryhmƤt tekevƤt itsearviointia moduulien keskellƤ ja lopussa. Yksinkertaisen, taitotasoasteikkoa opettavan, opiskelijalle suunnatun itsearvioinnin lƶydƤt sivulta:Ā https://osaansuomessa.fi/opiskelutaidot/

 

Myƶs hankkeen tƤytyy arvioida omia toimiaan. Osaan!-hankkeen projektipƤƤllikkƶ seuraa jokaisen hanketyƶntekijƤn toimia kuukausittain ja ohjaa toimintaa hankkeen tavoitteita kohti. LisƤksi hankkeella on oma ohjausryhmƤnsƤ, joka arvioi etenemistƤ ja jatkoa puolen vuoden vƤlein. Olemme tehneet useita kyselyitƤ ja kartoituksia heti hankkeen alettua, ja toimintaa on sƤƤdetty nƤiden pohjalta.Ā Aikuisten maahanmuuttajien perusopetuksen nykytilaĀ -kysely antoi hankkeelle lisƤviitoitusta mutta myƶs vahvistusta siitƤ, ettƤ Osaan! tekee erittƤin tarpeellista tyƶtƤ.