25.2.2019Ā Vierailu Vantaan Aikuisopistossa
Osaan! -hankkeen tavoitteina on aikuisten maahanmuuttajien perustaitojen kehittƤmisen lisƤksi myƶs verkostoituminen ja koulutus- ja materiaalitarpeiden kartoitus. Tarkoituksena on kartoittaa perustaitojen opetusta eri oppilaitoksissa, joissa opetetaan maahanmuuttajia. TƤnƤƤn vierailimme Vantaan Aikuisopistossa, koska halusimme tƤydentƤƤ kokonaiskuvaamme aikuisten maahanmuuttajien peruskouluopinnoista. Vantaalla on tehty pitkƤƤn ja ansiokkaasti tyƶtƤ alkuvaiheen opetuksen parissa ja siellƤ on uskottu ryhmƤopettajan malliin.
TƤssƤ listattuna pohdittavia kysymyksiƤ, joihin haemme vastauksia:
- Millaiset materiaalit ja OPSit on kƤytƶssƤ ja miten reaaliaineita opetetaan ja miten oppiainesisƤllƶt nivoutuvat toisiinsa?
- Miten alkuvaihe ja pƤƤttƶvaihe sitoutuvat keskenƤƤn ja miten vaatimuksiin pƤƤttƶvaiheessa valmistaudutaan?
- Millaisia haasteita perustaidoissa on kullakin tasolla?
- Millaisista perustaitoa kehittƤvƤƤ materiaalia kaivataan, millaista koulutusta kaivataan? MitkƤ ovat erityisiƤ ongelmakohtia?
Marja Repo esitteli Vantaan Aikuisopistoa. Peruskoulussa kƤytƶssƤ on viisijaksoinen lukuvuosi ja kurssit ovat vƤljƤsti vuoden aikana. YlƤikƤraja opinnoissa on 29 vuotta. LƤhiopetusta on 28-30 tuntia. Tietokoneluokkia kaksi ja luokat ovat alkuvaiheen kƤytƶssƤ usein. Myƶs tabletit ovat kƤytƶssƤ.
RyhmissƤ tarvitaan paljon kotouttavaa ja tukevaa ohjausta ja toimintaa. Reaaliaineissa kƤytetƤƤn esim. SelkeƤsti Suomessa -kirjaa, reaaliaineen kƤsittely niin, ettei opettajan tarvitse olla erikoistunut alaan. Tietokoneilla kƤydƤƤn pƤƤosin tekstinkƤsittelyƤ ja sƤhkƶpostin kƤyttƶƤ. Alkuvaihe mielletƤƤn luokkien 6 ja 7 kƤymiseksi. Oppimateriaaleina hyƶdynnetƤƤn mm. erityisopetuksen kirjoja.
PƤƤttƶvaiheessa on tƤllƤ hetkellƤ 3 ryhmƤƤ. PƤƤttƶvaihe vastaa 8:tta ja 9:ttƤ luokkaa. PƤƤttƶvaiheessa yksi opettaja opettaa kaikki reaaliaineet. Kaikki opettajat ovat ammatillisia opettajia. Aineenopettajat ovat hyvin kielitietoisia Vantaan Aikuisopistolla. Opistolla on myƶs pƤƤttƶvaiheessa kahden viikon TET-jaksot kaksi kertaa vuodessa.
PƤƤttƶarviointi aiheuttaa ongelmia varmasti joka puolella maata, koska kriteerit on annettu arvosanalle kahdeksan. Opetushallituksen linjaukset ja arkipƤivƤn realismi eivƤt aina kohtaa. YksikƤƤn materiaali ei sinƤllƤƤn sovellu, joten opettajan materiaali voi olla hiukan pirstaleista. Perustaidoissa on vakavia puutteita, jotka pyritƤƤn paikkaamaan ennen pƤƤttƶvaihetta.
Materiaalitoiveita esitettiin esimerkiksi nuorille arjen matematiikkaan ja materiaalia, joka tukee kotoutumista. Kartanluku on hyvin vaikeaa ja hahmottaminen on haastavaa. TƤhƤn tarvitaan lisƤƤ opetusmateriaalia. Myƶs alkutason maantietoa ja esimerkiksi arjen karttojen lukutaitoa ja hahmottamista kehittƤvƤƤ materiaalia kaivataan.
Suomen opettajat olivat sitƤ mieltƤ, ettƤ suomen kielen opetussuunnitelmassa on suppeat aiheet kursseittain ja reaaliaineiden sisƤltƶjen tuomista suomen opetukseen kannatettiin.
Pyrimme jƤrjestƤmƤƤn yhteisen koulutusiltapƤivƤn pƤƤkaupunkiseudulle. Aiheena voisi esimerkiksi olla numerotaidot alkutasolla, toiminnallinen matematiikan opetus ja numerotaitojen tuominen kaikkeen opetukseen. Moni opettaja puurtaa kovin yksin opetussuunnitelman ja materiaalin kanssa, joten kaikki yhteinen tekeminen yhteisen asian ƤƤrellƤ nostaisi varmasti opetuksen laatua ja antaisi uutta nƤkƶkulmaa tuntisuunnitelmiin. MielellƤmme ujuttautuisimme mukaan AIPE-verkostoon.
Kiitos Marjalle, Maj-Idalle, Marinalle ja Minnalle inspiroivasta keskustelutilaisuudesta. Olemme jƤlleen askelen verran edenneet kohti tƤydellistƤ ā¦