Hankkeen pƤƤtƶs

Hankkeen pƤƤtƶs

Osaan! ā€“ avaimia aikuisten perustaitoihinĀ onĀ EuroopanĀ sosiaalirahaston ja valtion rahoittama kaksivuotinen hanke, jonka tavoite oliĀ Taito-ohjelman mukaisesti aikuisten maahanmuuttajien perustaitojenĀ eli luku– ja kirjoitustaidon, numerotaitojen sekƤ tieto- ja viestintƤtekniikkataitojenĀ parantaminen.Ā Hanketta toteuttivat Vanajaveden Opisto, Ammattiopisto Tavastia ja Otavan Opisto.Ā Hankkeessa kehitettiin malliĀ ja materiaalejaĀ luku- ja kirjoitustaidon koulutuksen, aikuisten perusopetuksen lukutaito- ja alkuopetusvaiheen sekƤ kotoutumiskoulutuksenĀ perustaitotietoisen opetuksen kehittƤmiseen jaĀ kƤyttƶƶn.Ā Ā 

Osaan-hankkeen perustaitojen osaamismalli perustuu opettajien perustaitojen opetuksen kehittƤmiseen. Osaajan perustaidot kehittyvƤt parhaiten, kun kaikki opetus on perustaitotietoista.Ā TƤhƤn tavoitteeseen pƤƤstƤƤnĀ kouluttajien ja opettajien ainerajat ylittƤvƤllƤ yhteistyƶllƤ.Ā KetterƤ opetuksen yhteissuunnitteluĀ lisƤƤ opetuksen lƤpinƤkyvyyttƤ ja perustaitojen sisƤllyttƤmistƤ kaikkiin aineisiin. Osaajan perustaitojen jatkuva testaaminen hankkeen tarjoamilla testausvƤlineillƤ antaa opettajille paremman kokonaiskuvan osaajan perustaitojen tasosta ja puutteista.Ā 

Aikuisten maahanmuuttajien koulutus on melko nuori ja marginaalissa ollut koulutuksen ala, jonkaĀ kohderyhmƤlle suunnattua kaupallista materiaalia ei oleĀ ollutĀ markkinoilla.Ā TƤhƤn puutteeseenĀ Osaan-hankeĀ on vastannut tuottamalla sekƤĀ kipeƤsti kaivattuaĀ digitaalista ettƤ tulostettavaa materiaalia perustaidot huomioonottavaan opetukseen.Ā Hankkeen tuottamaĀ perustaitotietoinenĀ materiaaliĀ on vapaasti saatavillaĀ oppimisympƤristƶssƤ sivuillaĀ www.osaansuomessa.fi.Ā Ā 

Hanketta toteuttaneidenĀ oppilaitosten opettajat ovat hyƶtyneetĀ erityisen paljonĀ hankkeesta, sillƤ heidƤn perustaitojen opetustaitonsa ovatĀ hankkeen pƤƤtyttyƤ tekemƤmme kyselyn perusteellaĀ kehittyneetĀ selkeƤsti. Opettajat ovatĀ hankkeenĀ pƤƤtyttyƤĀ myƶs tietoisempia perustaidoista ja niiden puutteista, ja tƤmƤ tieto vaikuttaa myƶs heidƤn opetuksensa painopisteisiin.Ā 

Hankkeen kohderyhminƤ olivat aikuisten maahanmuuttajien opettajat ja opiskelijatĀ aikuisten maahanmuuttajienĀ luku- ja kirjoitustaidon jaĀ alkuvaiheen opetuksessaĀ sekƤ kotoutumiskoulutuksessa.Ā Hankkeen tapahtumissa ja vƤlittƶmƤssƤ toiminnassa oli mukanaĀ valtakunnallisestiĀ yli 100 opettajaa ja noin 650 opiskelijaa.Ā 

Tuotimme myƶs ohjevideot, joiden avulla hankkeessa tuotetut materiaalit on helppo ottaa kƤyttƶƶn.

Hankkeessa aloitettu tyƶ jatkuu vuonna 2021 Opetus- ja kulttuuriministeriƶn rahoittamassa jatkuvan oppimisen hankkeessaĀ Osaan oppia.Ā Stay tuned!

Milloin ja miten sujuva luku- ja kirjoitustaito saavutetaan?

Milloin ja miten sujuva luku- ja kirjoitustaito saavutetaan?

YKI on kielitaidon nƤyttƶtutkinto

Yleiset kielitutkinnot on tarkoitettu aikuisille ja niiden avulla voi kuka tahansa osoittaa toiminnallisen ja viestinnƤllisen kielitaidon yhdeksƤssƤ eri kielessƤ.Ā  Kaikissa tutkinnoissa on neljƤ osakoetta: tekstin ja puheen ymmƤrtƤminen, kirjoittaminen ja puhuminen. Puheen ymmƤrtƤmisen ja puhumisen osakokeet jƤrjestetƤƤn studiossa ja muut kirjallisesti luokassa. Tutkinnot alkoivat vuonna 1994 ja sen jƤlkeen reilusti yli 100Ā 000 ihmistƤ on osallistunut tutkintoon Suomessa.

JyvƤskylƤn Yliopiston opettajankoulutuslaitoksen professori Mirja Tarnanen on tehnyt pitkƤn uran Yleisten kielitutkintojen parissa. ā€Yleiset kielitutkinnot tulivat Suomeen aikana, jolloin liityttiin Euroopan Unioniin ja ajateltiin, ettƤ globalisaation myƶtƤ aikuisten kielitutkinnoille on tarvetta. Muutokset maahanmuutossa ja esimerkiksi kansalaisuuslaki vuonna 2003 siirsivƤt painopistettƤ vieraista kielistƤ kotimaisiin kieliin. Aluksi suomen ja myƶhemmin ruotsin kielen tutkinnosta tuli keino osoittaa kansalaisuuden edellyttƤmƤ kielitaito. Valitettava trendi Suomessa on ollut viime vuosina vieraiden kielten opiskelun vƤheneminen ja se on heijastunut myƶs suoraan suoritettujen tutkintojen mƤƤrƤƤnā€, kertoo Mirja Tarnanen. ā€Yleisen kielitutkinnon monipuolisen kielitarjottimen arviointi ja digitalisointi ovat keskeisimmƤt tulevaisuuden muutokset. Kansallisen tutkinnon on ennen kaikkea oltava uskottava ja luotettava. Se, mitƤ arvioimme ja miten sen arvioimme, kertoo myƶs siitƤ, mitƤ arvostammeā€, painottaa Mirja Tarnanen. TutkintojƤrjestelmƤn kehittƤmiseksi on tehty paljon tƶitƤ ja toivottavaa olisi, ettƤ myƶs vieraiden kielten aikuisopiskelijat lƶytƤisivƤt kielitutkinnon ja osallistujamƤƤrƤt nousivat.

 

Uusilta Suomen kansalaisilta vaaditaan kielitaitoa

Pohjoismaista Suomessa, Norjassa ja Tanskassa kansalaisuuden saamisen ehtona on riittƤvƤ kielitaito. Ruotsissa ja Islannissa kielitaitovaatimuksia ei ole. Suomessa kielitaitovaatimus on eurooppalaisen viitekehyksen mukainen B1, Tanskassa vaaditaan enemmƤn ja Norjassa tyydytƤƤn vƤhempƤƤn. Taitotasolla B1 henkilƶ kykenee toimimaan arkielƤmƤssƤ itsenƤisesti ja ymmƤrtƤƤ esimerkiksi tutun aihepiirin uutisista pƤƤasiat. Taso A kuvaa alkeiskielitaitoa ja tasolla C oleva henkilƶ pystyy kƤyttƤmƤƤn kieltƤ vaivattomasti vaativissakin tyƶelƤmƤtilanteissa.

 

Miten tutkintoon kannattaa valmistautua?

Yleisten kielitutkintojen tutkimuskoordinaattori Sari Ahola JyvƤskylƤn Yliopistosta on pitkƤƤn seurannut suomen kielen testitulosten jakaumaa. ā€Kielitaidon taso on laskenut vuosien saatossa ja ihmiset tulevat testiin liian aikaisin ja liian heikolla kielitaidolla. Varsinkin kirjallisissa taidoissa ja niin kutsutuissa testitaidoissa on puutteita. PerƤti kolmannes testattavista tulee toista tai kolmatta kertaa testiin saadakseen sellaisen todistuksen, jolla voivat osoittaa kansalaisuuden edellytyksenƤ olevan kielitaidon. Kielitaidon osoittaminen on ehdottomasti se tƤrkein todistuksen kƤyttƶtarkoitus. Osakokeista erityisesti kirjoittaminen ja puhuminen ovat vaikeimmat osa-alueet. LƤhtƶmaa, opiskelutaidot, ensikieli ja varsinkin se, miten paljon ollaan kontaktissa suomalaisen yhteiskunnan ja suomalaisten kanssa, vaikuttavat tuloksiinā€, kertoo Sari Ahola ja korostaa, ettƤ opettajan keskeisin tehtƤvƤ on opiskelijan innostaminen kƤyttƤmƤƤn kieltƤ oppituntien ulkopuolella.

Vaikeimmat osataidot osallistujille ovat tulosten perusteella kirjoittaminen ja puhuminen. Elokuun testissƤ yli puolet kirjoitustehtƤvistƤ arvioitiin tason B1.1 alapuolelle. Puhumisen osakokeen tavoiterajan alapuolelle jƤi lƤhes puolet testattavista. Puheen ymmƤrtƤminen sujui hieman paremmin: B1.1-tason alapuolelle jƤi reilu kolmannes tutkintoon osallistuneista.Ā  Parhaiten testattavat selvisivƤt tekstin ymmƤrtƤmisen osakokeesta, sillƤ B1.1-tason alle jƤi noin viidennes testattavista. Sari Ahola on kuunnellut satoja puhenƤytteitƤ ja osaa tyhjentƤvƤsti kertoa, miksi puhumisen osakoe on haastava: ā€Puhumisen taidot ovat usein heikot, mutta testitasoa ei myƶskƤƤn tavoiteta siksi, ettƤ osallistujat eivƤt noudata tehtƤvƤohjeita eivƤtkƤ puhu annetusta aiheesta.ā€

Gizem Ertoprak muutti Suomeen heinƤkuussa 2018 ja noin vuotta myƶhemmin hƤn suoritti Yleisen kielitutkinnon suomen kielen keskitason testin. ā€En osannut suomea yhtƤƤn, mutta onneksi pƤƤsin heti kotoutumiskoulutuksen kurssille. Kurssi oli totta kai erinomainen, ja sen lisƤksi tein ja teen edelleen paljon tehtƤviƤ itsenƤisesti opettajien antamien vinkkien mukaan. Minulla on esimerkiksi kotona oma lista adjektiiveista ja verbeistƤ. Joka pƤivƤ kuulen uusia sanoja, jotka lisƤƤn vihkoon ja kerran viikossa kertaan ne kaikki. Hakeudun sellaisiin paikkoihin, joissa kuulen suomalaisten puhuvan ja yritƤn keskustella aina kun se on mahdollista, vaikka en ihan kaikkea ymmƤrtƤisikƤƤnā€, kertoo Gizem Ertoprak. TƤllƤ hetkellƤ Ertoprakin listalla on noin 500 sanaa ja viimeisimpinƤ listalle tƤnƤƤn, eli noin reilu vuosi testin jƤlkeen, ovat pƤƤsseet sanat kurkistaa ja asianomainen.

Ertoprakin kielitaidon kehitys on huomattavan nopeaa. KeskimƤƤrin kotoutumiskoulutuksen opiskelijat ovat vuosien saatossa menneet YKI-testiin huomattavasti myƶhemmin kuin Ertoprak. Vuodessa keskitasolle ponnahtaneet opiskelijat voidaan laskea timpurin yhden kƤden sormin. Sari Ahola on samoilla linjoilla: ā€B1.1-tason saavuttaminen vaatii keskimƤƤrin ainakin kolmen vuoden aktiivisen opiskelun ja halun olla yhteydessƤ ympƤrƶivƤƤn yhteiskuntaanā€. Vanajaveden Opiston suomen kielen opettaja Tanja Hannolainen on valmentanut opiskelijoita testiin ja tunnistaa testitilanteen kipukohdat: ā€Kotoutumiskoulutuksessa studion kƤyttƶ ja tehtƤvƤtyypit tulevat tutuiksi jo ensimmƤisillƤ viikoilla, mutta testitilanne on kaikille stressaava. Harjoittelemme paljon keskittymistƤ ja kielen omaa tuottamista. Erityisen haastavaa on se, ettƤ kaikki puhuvat testissƤ samaan aikaan ja muiden puhe tietenkin hƤiritsee. LisƤksi tehtƤvissƤ pitƤƤ kƤyttƤƤ mielikuvitusta ja aikaa on yleensƤ vƤhƤn.ā€ Vanajaveden Opistossa jƤrjestetƤƤn pari kertaa vuodessa lyhyitƤ valmennuskursseja, joihin voi osallistua kuka tahansa. ā€Kurssi antaa itsevarmuutta, valmiuksia ja vƤhentƤƤ stressiƤ, mutta ihmeitƤ siellƤkƤƤn ei saada aikaan. Jos ei osaa kirjoittaa eikƤ lukea kunnolla, kannattaa tehdƤ pitkƤn aikavƤlin suunnitelma ja aloittaa tavoitteellinen opiskelu esimerkiksi opiston iltakursseilla ja aktiivisesti etsiytyƤ kielenkƤyttƶtilanteisiin Gizemin tavoinā€, vinkkaa Hannolainen.

Ihmisten vƤlisessƤ kommunikoinnissa on kyse nimenomaan luonnollisesta reagoinnista saatuun informaatioon: kuuntelemisesta ja reagoinnista. Kielitaito ei ole pelkƤstƤƤn sanojen kƤƤntƤmistƤ kielestƤ toiseen. Se on ennen kaikkea avain kulttuuriin ja sen syvƤllisempƤƤn ymmƤrtƤmiseen.

Juha MƤkirinta, Osaan-hankkeen projektipƤƤllikkƶ

LukutaitopƤivƤ 2020

LukutaitopƤivƤ 2020

LukutaitopƤivƤƤ vietetƤƤn jƤlleen tiistaina 8.9.2020. Osaan-hanke haluaa auttaa opettajia kartoittamaan ja seuraamaan osaajien edistymistƤ.

Toteutimme vuoden 2020 kevƤƤn ja syksyn aikana seurantaa mekaanisen lukutaidon kehittymisessƤ Vanajaveden Opiston kotoutumiskoulutuksessa moduuleissa 1 ja 2. Testauksen pohjana kƤytimme mekaanista lukutaitoa mittaavaa tekstiƤmme ja lukutarkkuuden digitaalista testiƤ.

Tulosta mekaanisen lukutaidon paperit kaksipuoleisena ja luetuta teksti kuukauden vƤlein. Merkitse samaan paperiin myƶs lukutarkkuuden testin tulos.

TehkƤƤ yhdessƤ taulukko, johon merkitsette edistymisen. NƤin osaaja alkaa kiinnittƤƤ enemmƤn huomiota tarkkaan lukemiseen.

Osaavaa lukutaitopƤivƤƤ!Ā 

LukutaitopƤivƤ 2020

LukutaitopƤivƤ 2020

LukutaitopƤivƤƤ vietetƤƤn jƤlleen tiistaina 8.9.

 

Lasten ja nuorten sƤƤtiƶ jƤrjestƤƤ Lukutunnin (Read hour) tiistaina kello 14.00-15.00.

LisƤƤ tietoa tƤƤltƤ.

Sanomalehtien liitto on julkaissut 10 haastetta aikuisille lukijoille. Valitse yksi ja toteuta se Lukutunnilla kello 14.00-15.00.

LisƤƤ tietoa tƤƤltƤ.

EtƤopetusta pohtimassa

EtƤopetusta pohtimassa

Projektisuunnittelijamme Taru Toppola antoi toukokuussa Vanajaveden Opiston tuntiopettajille toimivia vinkkejƤ etƤopetukseen. TƤssƤ esityksen tƤrkeimmƤt kohdat tiivistetysti:

 

  • Etsi itsellesi ja omalle aineellesi sopiva vƤlinekokonaisuus.
  • Mieti kaiken materiaalin jakokanavat tarkasti.
  • Opeta ja ohjaa tasapuolisesti.
  • Vaihtele ryhmƤkokoja.
  • Tue oppimista monimediaisesti.
  • Anna paljon palautetta.
  • Tee kaikesta hauskaa ja motivoivaa!
Englannin kolmas kurssi on julkaistu!

Englannin kolmas kurssi on julkaistu!

Englannin perustaitotietoinen kurssimateriaali julkaistu kurssille Aena3: vuorovaikutus asiointitilanteissa

Kurssivihko on Aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen englannin opintoihin laaditun oppimateriaalikokonaisuuden kolmas osa. Se on jatkoa kursseille Osaan englantia 1. LƤhtƶkohtia englannin opiskelulle ja Osaan englantia 2. PerusviestintƤƤ arkipƤivƤn sosiaalisissa tilanteissa.

Se on suunnattu monikielisille opiskelijoille, joiden englannin kielen tiedot ja taidot ovat vielƤ alkuvaiheessa. Materiaalin ovat tehneet englanninopettaja, suomen kielen opettaja ja matematiikan opettaja yhteistyƶssƤ.

HyƶtyƤkseen kurssista parhaiten opiskelijan olisi hyvƤ omata keskimƤƤrin tason A1.2 mukaiset taidot Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoasteikolla. HƤn hallitsee jo suppean perussanaston, muutamia usein toistuvia tilannesidonnaisia ilmauksia ja kielen rakenteiden perusaineksia.

Kurssissa 3 laajennetaan viestintƤƤ omaa vƤlitƶntƤ perhe- ja ystƤvƤpiiriƤ laajemmalle. Harjoitellaan erilaisia arkisia asiointitilanteita ja opetellaan omaan asuinpaikkakuntaan ja siellƤ liikkumiseen liittyvƤƤ sanastoa. Materiaalissa otetaan edelleen huomioon oppijoiden perustaitojen vahvistamisen tarve. Se on lukutaitotietoista: lukutaitoystƤvƤllinen fontti, vƤljƤ layout, runsas havainnollistava kuvitus, esimerkit.

Numerotaidot ovat osa tehtƤvƤkokonaisuuksia: asiointitilanteisiin liittyvƤƤ matematiikkaa on tehtƤvissƤ mukana runsaasti. Materiaaliin on linkitetty QR-koodein myƶs verkkolisƤtehtƤviƤ.

Opiskelun tukikieli on suomi, mutta tehtƤvƤt eivƤt perustu suomen kielestƤ tai suomen kielelle kƤƤntƤmiseen. Oman kielen kƤyttƶ voi olla tƤrkeƤ osa opiskelijan sanastotyƶskentelyƤ. Toivomme, ettƤ yhdessƤ toimimisen ilo toistuu jo kolmannen kerran: kieltƤ opitaan ja kƤytetƤƤn yhdessƤ!

Arjen numerot- testi julkaistu

Arjen numerot- testi julkaistu

Uusi arjen numerot -testimme on julkaistu!

TestissƤ kartoitetaan osaajan lukujen hallintaa normaalissa arjessa.

Testi perustuu kuullun ymmƤrtƤmiseen ja lukujen hyvƤƤn hallintaan. TestissƤ on aikaraja, ja sen suorittaakseen annetussa ajassa osaaja ei voi kuunnella ƤƤnitteitƤ useaan kertaan. Aikaraja on tarkoituksellisesti melko tiukka.

Testi mittaa myƶs kykyƤ lukea tehtƤvƤnannot hyvin, sillƤ vastaukset pitƤƤ syƶttƤƤ pyydetyssƤ muodossa.

TeetƤ testi osaajille kokeenomaisesti, pyydƤ valokuva tulossivusta. Testin voi suorittaa vain kerran tietyn ajan sisƤllƤ.

H5P etƤopetuksen apuna

H5P etƤopetuksen apuna

H5P- tehtƤvƤesimerkkejƤ

1) Arithmetic Quiz – laskutehtƤviƤ

2) Drag and Drop -raahaa ja pudota

3) Drag the Words – sanojen yhdistelytehtƤvƤ

4) Fill the Blanks – aukkotehtƤvƤ

5) Find Multiple Hotspots – monta kuvaan upotettua aluetta

6) Find the Hotspot – yksi kuvaan upotettu alue

7) Image Sequencing – kuvien jƤrjestƤminen

8) Mark the Words – sanojen korostaminen

9) Multiple Choice – monivalinta

TƤhƤn liittyy kuuntelu

10) Quiz (Question Set) – kysymyspatteri

11) Single Choice Set – monivalinta, johon yksi oikea vastaus

12) Summary – tiivistelmƤn tekeminen kysymyksiin vastaamalla

13) True/False Question – oikein/vƤƤrin-vƤittƤmiƤ

14) Essay – essee

15) Image Pairing – yhdistƤ kuvat

16) Audio Recorder

17) Flashcards – opettelukortit

18) Image Hotspots – kuvan kuumat pisteet

19) Image Slider – liu’utettava kuvaesitys

20) Interactive Video

21) Speak the Words – vastaa kysymykseen puhumalla

22) Speak the Words Set – vastaa kysymyksiin puhumalla

23) Timeline – aikajana

24) Virtual Tour 360 – virtuaalikierros 360

25) Dictation – sanelu

26) Accordion – tietohaitari

27) Agamotto – muuntuva kuva

28) Chart – kaavio

29) Collage – kuvakollaasi

30) Column – useita tehtƤviƤ samaan kehykseen

31) Course Presentation – diaesitys

32) Dialog Cards – kƤƤnnettƤvƤt multimediakortit

33) Guess the Answer – arvaa vastaus

34) Image Juxtaposition – kuvavertailu

35) Memory Game – muistipeli

36) Personality Quiz – persoonallisuustesti

37) Documentation Tool – projektin dokumentointi

Quizlet teacher ilmaiseksi

Tee omia Quizlet-settejƤ

Osaan! – tiimi on julkaissut videon ja ohjeet siitƤ, miten opiskelija voi ladata Quizletin omaan puhelimeensa ja tehdƤ omia sanasettejƤ.

Suomen koulut siirtyivƤt pikavauhtia etƤopetukseen, ja Osaan!Ā -tiimi tyƶstƤƤ digitaalista materiaalia osaansuomessa.fi -sivuille aamusta iltaan. KƤy kurkkimassa sivuilla ja lƤhetƤ linkki Quizlet-ohjeisiin opiskelijoillesi!