Vierailu Vantaan Aikuisopistossa

25.2.2019 Vierailu Vantaan Aikuisopistossa

Osaan! -hankkeen tavoitteina on aikuisten maahanmuuttajien perustaitojen kehittämisen lisäksi myös verkostoituminen ja koulutus- ja materiaalitarpeiden kartoitus. Tarkoituksena on kartoittaa perustaitojen opetusta eri oppilaitoksissa, joissa opetetaan maahanmuuttajia. Tänään vierailimme Vantaan Aikuisopistossa, koska halusimme täydentää kokonaiskuvaamme aikuisten maahanmuuttajien peruskouluopinnoista. Vantaalla on tehty pitkään ja ansiokkaasti työtä alkuvaiheen opetuksen parissa ja siellä on uskottu ryhmäopettajan malliin.

Tässä listattuna pohdittavia kysymyksiä, joihin haemme vastauksia:

  • Millaiset materiaalit ja OPSit on käytössä ja miten reaaliaineita opetetaan ja miten oppiainesisällöt nivoutuvat toisiinsa?
  • Miten alkuvaihe ja päättövaihe sitoutuvat keskenään ja miten vaatimuksiin päättövaiheessa valmistaudutaan?
  • Millaisia haasteita perustaidoissa on kullakin tasolla?
  • Millaisista perustaitoa kehittävää materiaalia kaivataan, millaista koulutusta kaivataan? Mitkä ovat erityisiä ongelmakohtia?

Marja Repo esitteli Vantaan Aikuisopistoa. Peruskoulussa käytössä on viisijaksoinen lukuvuosi ja kurssit ovat väljästi vuoden aikana. Yläikäraja opinnoissa on 29 vuotta. Lähiopetusta on 28-30 tuntia. Tietokoneluokkia kaksi ja luokat ovat alkuvaiheen käytössä usein. Myös tabletit ovat käytössä.

Ryhmissä tarvitaan paljon kotouttavaa ja tukevaa ohjausta ja toimintaa. Reaaliaineissa käytetään esim. Selkeästi Suomessa -kirjaa, reaaliaineen käsittely niin, ettei opettajan tarvitse olla erikoistunut alaan. Tietokoneilla käydään pääosin tekstinkäsittelyä ja sähköpostin käyttöä. Alkuvaihe mielletään luokkien 6 ja 7 käymiseksi. Oppimateriaaleina hyödynnetään mm. erityisopetuksen kirjoja.

Päättövaiheessa on tällä hetkellä 3 ryhmää. Päättövaihe vastaa 8:tta ja 9:ttä luokkaa. Päättövaiheessa yksi opettaja opettaa kaikki reaaliaineet. Kaikki opettajat ovat ammatillisia opettajia. Aineenopettajat ovat hyvin kielitietoisia Vantaan Aikuisopistolla. Opistolla on myös päättövaiheessa kahden viikon TET-jaksot kaksi kertaa vuodessa.

Päättöarviointi aiheuttaa ongelmia varmasti joka puolella maata, koska kriteerit on annettu arvosanalle kahdeksan. Opetushallituksen linjaukset ja arkipäivän realismi eivät aina kohtaa. Yksikään materiaali ei sinällään sovellu, joten opettajan materiaali voi olla hiukan pirstaleista. Perustaidoissa on vakavia puutteita, jotka pyritään paikkaamaan ennen päättövaihetta.

Materiaalitoiveita esitettiin esimerkiksi nuorille arjen matematiikkaan ja materiaalia, joka tukee kotoutumista. Kartanluku on hyvin vaikeaa ja hahmottaminen on haastavaa. Tähän tarvitaan lisää opetusmateriaalia. Myös alkutason maantietoa ja esimerkiksi arjen karttojen lukutaitoa ja hahmottamista kehittävää materiaalia kaivataan.

Suomen opettajat olivat sitä mieltä, että suomen kielen opetussuunnitelmassa on suppeat aiheet kursseittain ja reaaliaineiden sisältöjen tuomista suomen opetukseen kannatettiin.

Pyrimme järjestämään yhteisen koulutusiltapäivän pääkaupunkiseudulle. Aiheena voisi esimerkiksi olla numerotaidot alkutasolla, toiminnallinen matematiikan opetus ja numerotaitojen tuominen kaikkeen opetukseen. Moni opettaja puurtaa kovin yksin opetussuunnitelman ja materiaalin kanssa, joten kaikki yhteinen tekeminen yhteisen asian äärellä nostaisi varmasti opetuksen laatua ja antaisi uutta näkökulmaa tuntisuunnitelmiin. Mielellämme ujuttautuisimme mukaan AIPE-verkostoon.

Kiitos Marjalle, Maj-Idalle, Marinalle ja Minnalle inspiroivasta keskustelutilaisuudesta. Olemme jälleen askelen verran edenneet kohti täydellistä …

Tavastian pedamessut

Tavastian pedamessut

19.2. Tavastian Pedamessut

Pedamessut

Osaan! osallistui Ammattiopisto Tavastian pedamessuille. Messuilla kyselimme ammattiopiston opettajilta, mitä perustaitoja heidän maahanmuuttajaopiskelijoidensa tulisi vielä vahvistaa ja millaisia perustaitoja kullakin alalla erityisesti tarvitaan.

Kaupan ja hallinnon ala on kenties vaativin ala ammatillisista opinnoista. Siellä lasketaan mm. ALV-laskuja ja käytetään taulukkolaskentaohjelmia. Tietoteknisiä taitoja vaaditaan mm. kuvankäsittelyssä sekä multimediaosaamista. Datanomien koulutuksessa englanti korostuu. Tekstitaitovaatimukset ovat melko korkeita, sillä opiskelijat tekevät portfolioita ja kirjoitustehtäviä on yleensä paljon. Tekstityypeistä tavallisimmat ovat raportit ja esseet.

Rakennusalalla arviointi, mittaaminen, prosenttilaskut, kulmat ja konkreettisten tehtävien ymmärtäminen korostuvat. Opiskelijan pitäisi esimerkiksi ymmärtää, mikä luku on jaettuna annetussa tehtävässä. Alalla tärkeitä taitoja ovat geometristen muotojen ymmärtäminen, määrien ja etäisyyksien oikea arviointi sekä teknisten piirustusten lukutaito. Tarpeellisista digitaidoista opettajat mainitsivat mm. 112-sovelluksen lataaminen puhelimeen, QR-koodin avulla annettavien ohjeiden, jotka liittyivät mm. käyttöturvallisuuteen, luku ja Google-hakukoneen käyttö ja oikeiden hakusanojen kirjoittaminen. Kirjallisen viestinnän sijaan rakennusalalla suullinen viestintä korostuu. Ohjeita ei kuitenkaan välttämättä ymmärretä, vaan opettajan tulee varmistaa, että tehtävä on ymmärretty.

Sosiaali- ja terveysalalla peruslaskutoimitusten lisäksi prosentit, yksikkömuunnokset ja sanalliset tehtävät ovat tavallisia. Ne ovat melko vaativia ja tärkeitä jokaisen opiskelijan hallita ja ymmärtää. Digitaidoissa korostuu tiedonhaku ja melko laajojen tekstien kirjoittaminen. Käytössä ovat Wilma, kuten Ammattiopistossa ylipäätään, ja tulevaisuudessa myös Moodle. Tekstit ovat vaativia ja ne sisältävät terveysalan, sosiaalialan ja kasvatusalan sanastoa. Arjen vuorovaikutustilanteissa suullinen viestintä ja potilasturvallisuus korostuvat. Opiskelija Osaan! – Avaimia aikuisten perustaitoihin 19. helmikuuta 2019 / 1 19. helmikuuta 2019 / 2 2 kirjoittaa opintojensa aikana esimerkiksi oman osaamisen suunnitelmia ja tekee kirjallisesti itsearviointia.

Hotelli- ja ravintola-alalla peruslaskutoimitusten lisäksi yksikkömuunnokset ja prosenttilaskut ovat tärkeitä. Opiskelijan on ymmärrettävä grammojen, desilitrojen, teelusikallisten ym. mittojen merkitys ja suhteet työssään. Koulutuksessa hyödynnetään monipuolisesti sosiaalista mediaa (Pinterest), ja tehtäviä on Moodlessa ja muistiinpanoja esimerkiksi Padletissä. Kuvien liittäminen esimerkiksi Word-tiedostoon on esimerkki tehtävätyypistä. Tekstit ovat useimmiten reseptejä ja ohjeita, ja tärkeää sanastoa ovat raaka-aineiden nimet ja mitat. Oppikirjatekstit ovat vaikeampia ja niissä käsitellään mm. asiakaspalvelutilanteita. Ajanhallinta mainittiin tärkeänä perustaitona varsinkin keittiöpuolella.

Puhdistusalalla opinnoista selviää hallitsemalla peruslaskutoimitukset. Digitaitoja vaaditaan lähinnä Wilman kautta viestimiseen. Tekstitaidoista opettajat mainitsivat ilmoitukset tekstiviesteillä ja esimerkiksi pienten viestien tulkitsemisen ja tuottamisen (aiheina esimerkiksi ilmoittaa, että jokin tavara on lopussa, työvuorolistojen lukeminen ja ymmärtäminen). Opiskelijan täytyy myös osata lukea etikettejä, alan lehtiä ja käyttöohjeita. Opiskelijoiden kesken on paljon suullista viestintää. Alalla on paljon maahanmuuttajia heikolla kielitaidolla ja esimerkiksi työsuunnitelmat esitetään suullisesti: Mitä teen ja millä teen?

Lukio-opinnoissa opettajat painottivat sanastoa ja luetun ymmärtämistä, esimerkiksi sanat enintään, vähintään, tulo ja osamäärä ovat tuottaneet ongelmia maahanmuuttajaopiskelijoille. Sanallisissa tehtävissä on runsaasti ongelmia, kun tehtävänanto muuttuu totutusta. Esimerkiksi tehtäväanto ”Mittaa kulmien väliin jäävä alue” poikkeaa kieleltään jokapäiväisestä tekstistä ja vaatii jo melko edistynyttä lukutaitoa.

Näiden alakohtaisten havaintojen lisäksi mainittiin yhteiset tutkinnon osat, jotka usein ovat haastavia maahanmuuttajille. Yhteisissä opinnoissa opiskelijat suorittavat matematiikan, englannin ja esimerkiksi fysiikan opintoja. Nämä ovat melko vaativia kokonaisuuksia, jotka 19. helmikuuta 2019 / 3 3 suoritetaan lyhyessä ajassa. Monella maahanmuuttajalla kehittämisen kohteiksi mainittiin lisäksi oppimaanoppimisen taidot, ajanhallinta ja tietotekniset kirjoitustaidot.

Haastatteluista saimme opettajilta varmistuksen, että opiskelu ammatillisissa opinnoissa on heikoilla perustaidoilla hyvin haastavaa. Perustavanlaatuisin taito on oman työn ja ajankäytön suunnittelu. Tätä taitoa saatamme pitää itsestäänselvyytenä, mutta sen harjoitteleminen ja sisäistäminen on hyvin tärkeää. Myös numerotaitoja tarvitaan jokaisella ammattiopiston alalla, ja niiden systemaattinen harjoittaminen on aloitettava mahdollisimman aikaisessa opiskeluvaiheessa. Arviointi-, päättely- ja ongelmanratkaisutaidot korostuvat ammattiopinnoissa, jossa tilanne kärjistyy nopeasti, jos taidot ovat heikot. Digikartoituksen ansioista meillä on jo hyvä näkemys tietoteknisistä taidoista. Näitä tarvitaan myös ammattiopinnoissa, sillä tulevaisuudessa Moodle-oppimisympäristöä käytetään entistä enemmän.

Suomen kielen opiskeluun voidaan tuoda ammattiopintoihin olennaisesti kuuluvaa eri ammattialojen asiakaspalvelutilanteiden harjoittelua. Työkalujen, raaka-aineiden ja muun ammatteihin liittyvän sanaston opiskelu voidaan jättää ammatillisiin opintoihin. Sanaston kehykset eli lauseet, virkkeet ja rakenteet, sen sijaan, on hallittava jo melko hyvin ammattiopintojen alussa.

Hyvä opetus ja muistutus kuultiin koulutuspäällikkö Rauno Argillanderilta. Hän painotti, että opettajien täytyy aina varmistua siitä, että opiskelija on ymmärtänyt tehtävän. Tehtävänannon jälkeen voi aina pyytää opiskelijaa kertomaan, mitä hän tekee seuraavaksi, mitä hän saa tehdä ja mitä hän ei saa tehdä. Tämä lisää työturvallisuutta ja auttaa sekä opettajaa että opiskelijaa oivaltamaan, menikö ohjeistus perille vai ei.

Kiitos kaikille osallistuneille!

Vierailu Lahden kansanopistossa

15.2.2019 Vierailu Lahden kansanopistossa

Tänään kävimme esittelemässä hanketta ja sivustojamme Lahdessa Lahden kansanopiston aikuisten perusopetuksen opettajille. Totesimme yhdessä, että laadukasta materiaalia ei kenelläkään ole liikaa, ja että reaaliaineiden kurssisisältöjä olisi mahdollista käsitellä myös suomen tunneilla. Myös digimateriaalien käyttöön kaivattiin opastusta. Iloinen yllätys oli, että myös Lahdessa Vanajaveden Opiston sivusto www.osaansuomea.fi on tuttu ja käytössä.

Hämeen kotouttamisen hankemylly

Hämeen kotouttamisen hankemylly

5.2. Hämeen kotouttamisen hankemylly

Hyvää Runebergin päivää! Tänään Osasimme Lahdessa Hämeen kotouttamisen hankemyllyssä. Paikalla esiteltiin 17 hanketta, joista Osaan! oli yksi. Kuvassa projektipäällikkö Juha Mäkirinta, hankesuunnittelija Taru Toppola ja Taitava Opva ESR-hankkeen projektipäällikkö Tiina Alhainen. Tilaisuudessa sovimme jatkotapaamisesta Lahden kansanopiston aikuisten perusopetuksen koordinaattorin, Tiina Muukan kanssa.

Educa-messut ja PIAAC-tutkimus

26.1.2019

Osaan! kävi haistelemassa opetuksen uusia tuulia Educassa. Siellä keskusteltiin mm. Niilo Mäki-instituutin edustajan kanssa lukutaidon ja matematiikan testauksesta. Testit painottuvat usein (suomenkielisiin) lapsiin. Osaan!-hanke haluaa kuitenkin laadukkaita lukemisen testejä aikuisille maahanmuuttajille, joilla ei välttämättä testata lukivaikeuksia, vaan seurataan lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Mekaanisen lukutaidon nopeuden ja virheettömyyden kehittymisellä on luonnollisesti merkittävä vaikutus luetun ymmärtämiseen. Vierailimme myös Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksen pisteellä ja pyysimme päästä tutustumaan PIAAC-hankkeeseen. Osaan!-hanke perustuu PIAAC-hankkeen tutkimustuloksiin, joiden mukaan Suomessa on huomattava määrä perustaidoiltaan heikkoja.

 

Osaan! – ESR-hanke starttasi!

Osaan! – ESR-hanke starttasi!

6.12.2018

Hyvää Suomen itsenäisyyspäivää! Tänään Suomi täyttää satayksi vuotta. Osaan!-hanke pyörähti käyntiin, ja projektipäällikkö Juha Mäkirinta ja hankesuunnittelija Taru Toppola hääräilevät uusien nettisivujen parissa.

 

ESR-Osaan-PP

Osaan! – Avaimia aikuisten perustaitoihin

Osaan! ESR-hanke alkoi 1.11.2018.

Osaan! – Avaimia aikuisten perustaitoihin on uusi, Euroopan sosiaalirahaston ja valtion rahoittama kaksivuotinen hanke, jonka tavoite on Taito-ohjelman mukaisesti aikuisten maahanmuuttajien perustaitojen parantaminen.

Hankkeen päätoteuttajana on Koulutuskuntayhtymä Tavastia ja Vanajaveden Opisto ja osatoteuttajana on Otavan Opisto.